Οι μαθητές έβαλαν τη βία …τιμωρία!


Ο διευθυντήςΟι μαθητές έβαλαν τη βία …τιμωρία ( από την εφημερίδα «Αγγελιοφόρος» )

«Πάντρεψαν» τη γνώση με τη μαθητική δράση, το παιχνίδι, τον πολιτισμό, την περιβαλλοντική αγωγή και έφτιαξαν ένα σχολείο διαφορετικό, όπου η βία και οι συγκρούσεις δεν έχουν πλέον θέση. Εκπαιδευτικοί γεμάτοι όρεξη, παρά τις συνεχείς περικοπές στους μισθούς τους, μεταμόρφωσαν το Δημοτικό Νεοχωρούδας σε ένα «κύτταρο» βιωματικής μάθησης. Οι μαθητές διαχειρίζονται το κυλικείο, το σχολικό παντοπωλείο, τη βιβλιοθήκη, φροντίζουν το λαχανόκηπο και το ενυδρείο, γράφουν στη σχολική εφημερίδα, ετοιμάζουν ταινία μικρού μήκους, συμμετέχουν σε προγράμματα και πάνω από όλα σέβονται το χώρο τους.

Οταν το κουδούνι σημαίνει τη λήξη των μαθημάτων στο Δημοτικό Νεοχωρούδας, δεν είναι λίγα τα παιδιά που δηλώνουν ότι δε θέλουν να φύγουν από το σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί εδώ και χρόνια έχουν καταθέσει την… ψυχή τους ? εκτός από το χρόνο τους ? για να δημιουργήσουν ένα ζεστό και φιλόξενο περιβάλλον γεμάτο χρώμα, ενώ στις γωνιές των δύο ορόφων έχουν στηθεί… ζώνες μάθησης, δημιουργίας και ψυχαγωγίας με επιτραπέζια παιχνίδια, παζλ, σκάκι, ποδοσφαιράκι, χειροτεχνίες και κατασκευές.

Με τίτλο «Καλώς ήρθες βαφτιστήρι» την τρέχουσα σχολική χρονιά υλοποιείται πρόγραμμα αναδοχής των μαθητών της Α” τάξης από τους μαθητές της ΣΤ”. Ουσιαστικά τα «πρωτάκια» αποκτούν το… νονό τους, αφού οι μεγαλύτεροι μαθητές καθοδηγούν, προστατεύουν και μοιράζονται κοινές δράσεις μαζί τους. Μερικά από τα οφέλη, σύμφωνα με το διευθυντή, είναι η ενίσχυση της ασφάλειας των μαθητών, η καλύτερη προσαρμογή τους στο σχολείο, η αλληλοβοήθεια και η ανάπτυξη πρωτοβουλιών.

Στο μεταξύ, σε κάθε διάλειμμα ορίζεται μαθητική ομάδα επιμέλειας χώρου, που φροντίζει να μην τρέχουν τα παιδιά στους διαδρόμους και να επιβλέπει τους μικρότερους σε ηλικία.

Σχολικός συνεταιρισμός

Το σχολείο υποδέχεται καθημερινά τους 124 μαθητές με κλασική μουσική, η οποία συνοδεύει τις δραστηριότητές τους σχεδόν σε όλα τα διαλείμματα. Στο πρώτο διάλειμμα οι μαθητές περιμένουν υπομονετικά στην «ουρά» μπροστά στο κυλικείο του σχολείου για να προμηθευτούν το κουλούρι ή ένα φρούτο τους, υπό τους ήχους μουσικών έργων του Βιβάλντι. Η διάθεση των προϊόντων γίνεται από τους ίδιους τους μαθητές, οι οποίοι ουσιαστικά διαχειρίζονται το κυλικείο, το οποίο αποτελεί μέρος του σχολικού συνεταιρισμού «Αλέκτωρ». Ιδρύθηκε το Γενάρη του 2012 ως ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, με στόχο τη διαπαιδαγώγηση των μαθητών στις αρχές της αλληλεγγύης, της συνεργασίας, της κοινωνικής ευθύνης, καθώς και την εξοικείωσή τους με το πνεύμα της αυτοδιαχείρισης και της κοινωνικοποιημένης σχολικής ζωής, όπως ανέφερε στον «ΑτΚ» ο διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Νεοχωρούδας, Χρήστος Καγιάννης.

Το πρωί μαθητές της ΣΤ” τάξης παίρνουν παραγγελίες από τα παιδιά και στη συνέχεια τηλεφωνούν στο συνεργαζόμενο φούρνο για να στείλει τα αρτοσκευάσματα. «Ως σχολικός συνεταιρισμός πετύχαμε καλές τιμές από τους προμηθευτές. Διαθέτουμε αρτοσκευάσματα, φρούτα, φυσικούς χυμούς και βιολογικά προϊόντα. Στο πρώτο διάλειμμα τα παιδιά παίρνουν από το κυλικείο, που έχει ονομαστεί ?Κόκορας το χάραμα?, αυτό που έχουν παραγγείλει», επισήμανε ο κ. Καγιάννης, διευκρινίζοντας πως δεν υπάρχει κέρδος.

Παντοπωλείο

Οι μαθητές εμπλέκονται ενεργά και στη λειτουργία του σχολικού παντοπωλείου «Τ” αβγά και τα καλάθια», που έχει στηθεί στο ισόγειο του διδακτηρίου. Στο δεύτερο διάλειμμα μαθητές, κατά ομάδες, ανοίγουν το παντοπωλείο για να διαθέσουν σχολικά είδη, όπως τετράδια, μπλοκ, μολύβια, σβήστρες και μπογιές, στους συμμαθητές τους. Εκτός από την εκπαιδευτική αξία, το παντοπωλείο και το κυλικείο προσφέρουν ποιότητα, αλλά και χαμηλές τιμές, όπως τόνισαν μέλη της σχολικής κοινότητας προσδοκώντας τον επόμενο Σεπτέμβρη οι γονείς να προμηθευτούν τα σχολικά είδη από το συνεταιρισμό. Εκτός από μαθητές στο διοικητικό αλλά και στο εποπτικό συμβούλιο του συνεταιρισμού συμμετέχουν εκπρόσωποι των Συλλόγων Γονέων και Διδασκόντων.

Λαχανόκηπος

Οι δραστηριότητες του σχολείου, όμως, δε σταματούν στη λειτουργία του συνεταιρισμού. Στο λαχανόκηπο που υπάρχει στην αυλή του σχολείου, αλλά και στη γωνιά της ανακύκλωσης εντός του κτιρίου, οι μαθητές μαθαίνουν για το περιβάλλον και την προστασία του. Πέρυσι με τα λαχανικά που μάζεψαν από το λαχανόκηπο έφτιαξαν χορτόπιτα και φέτος έσπειραν κρεμμύδια, μαρούλια και κουνουπίδια. Παράλληλα, κάνουν διαλογή και στέλνουν για ανακύκλωση πλαστικές και μεταλλικές συσκευασίες έχοντας ένα μικρό έσοδο, ενώ ακόμη και τις φλούδες των φρούτων τους ρίχνουν στον κάδο κομποστοποίησης που υπάρχει στην αυλή. Οι μαθητές της Γ” τάξης έχουν επιφορτιστεί με τη φροντίδα του ενυδρείου, που υπάρχει στο ισόγειο του κτιρίου.

Η εξοικονόμηση νερού και ρεύματος είναι στην ημερήσια διάταξη, με δεδομένο ότι το σχολείο συμμετέχει στο διαγωνισμό «Βραβείο Αειφόρου Σχολείου», ο οποίος υποστηρίζεται από υπουργεία και πανεπιστήμια.

«Τα παιδιά είναι πιο ήρεμα»

«Ολες αυτές οι δράσεις είναι μάθηση», τόνισε ο διευθυντής του Δημοτικού Νεοχωρούδας, ο οποίος έχει παρατηρήσει πως τον τελευταίο χρόνο έχουν γίνει πιο υπεύθυνοι οι μαθητές και έχουν βελτιωθεί οι διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ τους. «Τα παιδιά είναι πιο ήρεμα και η ενέργειά τους διοχετεύεται σε αυτές τις δράσεις. Τα κρούσματα σχολικής βίας (λεκτικής ή σωματικής) είναι περιορισμένα και ελεγχόμενα. Επιπλέον, δεν υπάρχει ούτε μία ζημιά στο σχολείο», είπε ο κ. Καγιάννης, ο οποίος στάθηκε ιδιαίτερα και στην «καλή χημεία» που υπάρχει μεταξύ σχολείου, γονέων και τοπικής αυτοδιοίκησης, για να επιτευχθεί αυτό το αποτέλεσμα. «Η ηθική και υλική στήριξη από το Σύλλογο Γονέων και την τοπική αυτοδιοίκηση είναι σημαντική για μας, για να συνεχίσουμε με περισσότερη διάθεση», επισήμανε ο ίδιος. ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΛΙΝΑ ΚΟΪΝΑ