ΙΣΤΟΡΙΚΟ


Ο γραμματέας-δάσκαλος από τη Νεοχωρούδα Γιώργος Αθανασιάδης του Δημητρίου (εθελοντής δάσκαλος στην περίοδο της κατοχής 1941-1944), σ? ένα ολιγοσέλιδο σημείωμά του ??Θρύλοι, παραδόσεις, εικασίαι, ενθυμήματα??, γράφει, ανάμεσα στ? άλλα, για το σχολείο του χωριού:
« Με την πάροδον του χρόνου και ίσως τη προτροπή και παραινέση των κατά καιρούς Μητροπολιτών  Θεσσαλονίκης, εκτίσθη εκκλησία εν τω χωρίω επ? ονόματι του Αγίου Νικολάου, επισκόπου Μυρέων κατά τας αρχάς του 19ου μ.Χ. αιώνος και, κατά το τέλος τούτου, το σχολείον (1885) και έγινε η αρχή διορισμού Ελληνοδιδασκάλων, αποφοίτων του εν Θεσσαλονίκη λειτουργούντος Γυμνασίου, υπό Φιλεκπαιδευτικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, ενώ προηγουμένως προσελαμβάνοντο υπό των ιδίων κατοίκων Γραμματοδιδάσκαλοι και εδίδασκον τα άρρενα τέκνα των κατοίκων Ανάγνωσιν και Γραφήν από διάφορα Εκκλησιαστικά Βιβλία, το Ψαλτήρι και Οκταηχίες.

Ως τόπος διδασκαλίας εχρησιμοποιείτο ο Νάρθηξ της εκκλησίας ή εκμισθουμένη ιδιωτική αίθουσα (δωμάτιον).
Τοιούτοι δημοδιδάσκαλοι μετά την ανέγερσιν του νέου σχολικού κτιρίου, εξ όσων ενθυμείται ο γράφων από της νηπιακής του ηλικίας και άρχισε να φοιτά εις αυτό, εχρημάτισαν κατά σειράν οι εξής:
1. Παναγιώτης Ρόκος επί διετίαν, ονομαστός δια την αυστηρότητα αλλά και δια την μεγάλην φιλοπατρία του.
2. Αθανάσιος, μη συγκρατουμένου του επωνύμου του, λόγω της μικράς μου ηλικίας και με Αναγνωστικόν του ??Γεροστάθη??.
3. Αντώνιος Ποιτίκας, εκ Βασιλικών της Χαλκιδικής καταγομένου και επί τριετίαν διδάξας και μα Αναγνωστικόν την Ιλιάδα και Οδύσσειαν (Διηγήματα καθ? Όμηρον) διά την Δ΄ και Ε΄ τάξιν.
4. Θόδωρος Καρακώτας, επίσης Βασιλικών καταγόμενος, διδάξας επί εν έτος, όστις εχρησιμοποίησεν εις την Στ΄ τάξιν και την Κύρου Ανάβασιν του Ξενοφώντος, ουχί εν μεταφράσει, αλλ? εις το αρχαίον κείμενον, επιπροσθέτως δε και Λατινικά με κείμενα βιογραφίας διαπρεψάντων ανδρών της ιστορικής περιόδου της προγονικής ιστορίας, ως του Μιλτιάδου, Θεμιστοκλέους, Αριστείδου κ.λ.π.
5. Αναστάσιος Γκιούρος, εκ Κατρανίτσης Δ. Μακεδονίας καταγομένου, όστις εις την Στ΄ τάξιν εχρησιμοποίησε και τα ??Ελληνικά?? του Ξενοφώντος με αρχαίον κείμενον περί του Πελοποννησιακού Πολέμου, διδάξας επί εν έτος.
6. Ιωάννης Λιάπης, εξ Ηπείρου καταγόμενος, τουρκομαθής, επί διετίαν διδάξας εκ των ??Ελληνικών??, εις την Στ΄ τάξιν εισήγαγε και της Τουρκικής Γλώσσης την διδασκαλίαν.
Σημειωτέον ότι κατά την εν λόγω σχολικήν περίοδον εις το Σχολείον μας εφοίτων μόνον άρρενες νέοι και δη εις εφηβικήν ηλικίαν μέχρι του 16ου-18ου έτους.
Από του 1900 ήρχισαν να φοιτούν εις το Σχολείον μας και νεάνιδες, εις την αρχήν εις περιορισμένην κλίμακα και λόγω συστολής και συν τω αφ? ης εδιορίσθη και θήλυς νηπιαγωγός, επεξετάθη η ομαδική φοίτησις θηλέων.
Οι κάτοικοι του χωρίου μας, λόγω ατελούς μορφώσεως και αγραμματοσύνης (εδιδάσκοντο μέχρι του 1870 υπό Ιερέων ή Γραμματοδιδασκάλων Ψαλτήρι και Οκτάηχον εις τον Νάρθηκα του Ναού) ουδεμίαν, σχεδόν, γνώσιν είχον των έξωθι συμβαινόντων, ουχ ήττον όμως διέσωσαν μικρά επεισόδια της Εθνικής Επαναστάσεως του 1821 με τας σφαγάς της Κασσάνδρας και της Ναούσσης. Δι? αυτάς έχει ακούσει και ο γράφων εκ  παραδόσεως υπό των γεροντοτέρων κατοίκων του χωρίου μας.»

Μετά την απελευθέρωση, ιδρύεται το 1923 το Δημοτικό Σχολείο Νεοχωρούδας (Υπάρχει αρχείο στο σχολείο από το 1943).
Για πολλά χρόνια στεγαζόταν στο σημερινό Πνευματικό Κέντρο της Νεοχωρούδας, στο κέντρο του χωριού, δίπλα στο Κοινοτικό Κατάστημα. Αργότερα, απέκτησε τη δική του στέγη, πάλι σε ένα κεντρικό σημείο στο χωριό, αλλά, επειδή το μαθητικό δυναμικό αυξανόταν και δεν κάλυπτε τις ανάγκες του, το Σεπτέμβριο του 2002 μεταφέρθηκε στο κτήριο, που μέχρι εκείνη τη στιγμή στεγαζόταν το Γυμνάσιο, στις παρυφές του δασυλλίου.
Είναι ένα διώροφο κτήριο με διαστάσεις 11μ Χ 40μ σε αύλειο ελεύθερο χώρο περίπου 1600 τ.μ. Εκτός από τις έξι αίθουσες διδασκαλίας (μία για κάθε τάξη), έχουν διαμορφωθεί μικροί χώροι για το Εργαστήρι Πληροφορικής-Αίθουσα Προβολών και τη  Βιβλιοθήκη. Υπάρχει επίσης ένας χώρος, ο οποίος έχει διαμορφωθεί κατάλληλα και χρησιμοποιείται ως αίθουσα Γυμναστικής-Θεατρικού Παιχνιδιού, όταν οι καιρικές συνθήκες δεν επιτρέπουν τη χρήση της αυλής. Διαθέτει, επιπλέον, γραφείο διδασκόντων και γραφείο διεύθυνσης.
Το σχολείο σήμερα λειτουργεί ως εξαθέσιο, όπως προήχθη από τετραθέσιο το 1998, με την απόφαση Δ4/323/10-7-1998 που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 764τ.Β΄/24-7-1998.
Από το 2002 λειτουργεί ως Ολοήμερο με την απόφαση 92576/Δ4/4-9-2003 που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 1270/4-9-2003.